Onze kapitein komt van de Hogere Zeevaartschool. Kijk, ik ben dus zelf een jongen van de praktijk, ik heb het louter op mijn staat van dienst tot Tweede Stuur weten te brengen. Voor mij hoeft die Zeevaartschool niet zo, dat is alleen maar een papiertje. Onze Eerste Stuur, die heeft dat papiertje dan wel, maar die zegt ook dat die opleiding geen mallemoer voorstelt, beetje roeien, beetje een sterretje schieten. Leuk natuurlijk, maar zo werkt het in het echt niet.
Wat er gebeurde was dit. We zijn bezig om de haven in te draaien, valt de druk op het roer weg. En nu is een mammoettanker geen plezierjacht. Je hebt een wagonlading olie in je ruim, en zo'n schip weegt van zichzelf al heel wat, dus dat wil maar één ding, rechtdoor. Ik zeg altijd maar zo:"Met een mammoettanker is het net als met ambtenaren, als je de koers wilt bijstellen, moet je dat drie weken van tevoren aanvragen." En een noodstop is er ook al niet bij, dus wij zijn op dat moment bezig om de haven met een rotgang voorbij te schieten.
Wij zitten daar met zijn drieën op de brug, de Eerste, Tweede en Derde Stuur, een beetje elkaar aan te kijken, van wat doen we nu? Kapitein gewaarschuwd, formaliteit natuurlijk, die jongen komt net van de Hogere Zeevaartschool, die kan dan alleen zenuwachtig iedereen in de weg lopen. Komt hij de brug op met een gezicht van "Geen paniek heren, ik regel dit wel even."
En geloof het, of niet, laat die jongen het nou nog echt regelen ook. Niks geen zenuwen, geen spier vertrekt-ie, nee hoor, heel kalm. "Doet dit het nog? Hebben we dat al geprobeerd? Wat is er aan noodsystemen voor handen? Bel de havenmeester even dat we tien mijl verderop het strand op komen fietsen. Let erop dat we niet een ander voor de boeg krijgen. Zoek eens uit of er een sleper in de buurt is." Etcetera. Enfin, die jongen regelt ons uiterst ontspannen de haven in. Zonder dat we een krasje op de lak hadden, zal ik maar zeggen.
Wat mij nu achteraf zo dwars zit is niet dat hij niet in paniek raakte, wat wij verwachtten, dat is alleen maar meegenomen. Nee, wat mij steekt is dat-ie, notabene net twee maanden op de grote vaart, het net zo goed, of beter nog doet dan jij met je meters ervaring. Dat zit mij dwars.